La finalul anului trecut, 2021, am reusit impreuna cu Google Romania cea mai interesanta, cea mai eficienta campanie – #DateToDonate-, din cadrul programului nostru “N-avem SANGE?!”, inca de la lansarea lui din 2016. Mi se pare absolut minunat ca am putut sa adunam spre finalul anului o rezerva de sange, care sa ajute sistemul de transfuzie sa treaca cu bine peste incercarile sfarsitului de an, peste incercarile unui an pandemic. Despre aceasta campanie extraordinara am stat de vorba saptamana trecuta cu Florin Pravai, Domestic Lead @ Google Romania.
As vrea sa lamurim, intr-o oarecare masura, cum s-a nascut ideea. M-ar interesa sa stiu cum ati perceput voi, din interiorul companiei Google, lipsa de sange din spitalele romanesti.
Stim, evident, ca toata lumea ca e o problema cu lipsa sangelui in Romania. Stim asta personal, ca oameni, nu neaparat ca si companie. Ne-am izbit si noi de problemele astea de-a lungul timpului si discutam mai demult ca vrem sa facem ceva, sa schimbam lucrul asta.
Odata cu pandemia ne-am dat seama ca lucrurile s-au acutizat. Am vazut stiri care semnalau ca problema e si mai mare, pentru ca oamenii vin in numar mai redus sa doneze si am identificat momentul acesta, in care sa ne putem apuca de treaba.
Nu aveam o experienta in zona asta, si am putut sa folosim tool-urile care sunt la indemana noastra si anume Youtube si reclama pe Youtube. Cumva acestea sunt niste tool-uri foarte puternice, dar in acelasi timp noi nu stiam daca sunt potrivite 100%, la o astfel de cauza. S-a dovedit, insa, ca au functionat foarte bine si ne bucuram mult ca am putut sa contribuim la imbunatatirea problemei, pe finalul de an.
Noi lucram cu obiective, am spus de la inceput ca am vrea sa avem minim 5000 de oameni care sa vina sa doneze. Nu stiam exact daca vom reusi lucrul asta dar am reusit si chiar l-am depasit.
Cu mult, pentru ca la rezultatele finale au fost in jur de 11.000 de inscrisi in aceasta campanie si au fost acordate de Lidl, prin aplicatia Lidl Plus, in jur de 8000 de cupoane, de 100Lei.
Cum v-a venit ideea acestei invitatii? Cum ati simtit chestia asta cu “impreuna”? Acest “impreuna” s-a regasit si in numele campaniei, s-a regasit mai apoi si in numele concertului, de la Institutul Clinic Fundeni.
Ideea cu “impreuna” n-a fost extrem de inovatoare, pentru ca noi ne-am dat seama de la inceput ca e o problema de comunitate si ca ar trebui o mobilizare generala, oamenii ar trebui sa fie impreuna, intr-un astfel de moment dificil. Punctual, #DateToDonate a fost ideea unei colege de-ale noastre, Madalina, la un meeting de-al nostru, in care ne intrebam in jurul a ce sa facem campania asta. Si a fost legata de insight-ul pe care tu ni l-ai dat, legat de frica.
Noi ascultam foarte mult. Cand nu stim neaparat un lucru nu ne place sa ne dam cu parerea. Tu ne-ai spus ca asta e problema cu donarea in Romania, oamenilor le e frica sa doneze si atunci ne-am gandit ca, mergand impreuna cu cineva apropiat, asta ar putea sa atenueze teama de a dona.
Cam asta a fost conceptul, de-aici a plecat si mai departe a mers catre aceasta comunitate de influencer-i, de oameni de pe Youtube, dintre care unii au donat impreuna, si-au chemat urmaritorii sa doneze impreuna cu ei. Asa lucrurile au luat amploare.
Cum i-ati ales pe acesti influencer-i? As putea spune ca a fost absolut minunat ca ati invitat-o pe Jamilla in prag de Craciun, pentru ca la noi Craciunul are conotatie culinara puternica.
Ne-am gandit sa acoperim o zona cat mai diversa, aici a contribuit binenteles si experienta noastra din Marketing. Ne-am gandit care ar fi profilul donatorului, pe care ni l-am dori in perioada asta, care sunt cei mai importanti influencer-i de pe Youtube, in momentul asta, si care ar putea avea acces la acesti donatori. Ne-am gandit sa fie diversitate, in campanie, si asa i-am ales.
Ce-a fost interesant e ca feedback-ul primit de la ei (toti au participat pro bono in campanie) a fost unul extrem de rapid. Adica am dat un telefon si ni s-a spus pe loc “DA”, fara sa avem toate detaliile in momentul respectiv. Le-am spus doar ca am vrea sa facem asta, ca e o problema extrem de importanta, ca am vrea sa facem asta cu inca un partener (nu stiam cine va fi, in momentul ala) care sa ofere niste voucher-e pentru oamenii care vor veni sa doneze. Am intuit ca si asta e una din problemele importante legate de donarea de sange, in Romania.
#momentul2
Apoi a venit momentul numarul 2, in care am luat legatura cu partenerii nostri de la Lidl. Le-am spus pe scurt conceptul, ne-au spus instantaneu “DA”. Ne-au spus ca singura limitare este despre cum vom putea sa dam voucher-ele, ca nu e ceva extrem de simplu, nu e ca si cum s-ar intampla in fiecare zi campanii de donare de sange si acordarea de voucher-e in magazine. Ei au gasit solutia, prin intermediul aplicatiei, n-a fost foarte usor, au fost si probleme in timpul campaniei, dar nimic nu e usor cand vrei sa faci astfel de lucruri.
Important a fost commitment-ul lor, faptul ca au gasit aceasta solutie si ca s-au implicat 100%, in aceasta campanie. Contributia a fost una extrem de importanta, pentru ca fara acele voucher-e nu cred ca am fi reusit sa atingem rezultatele astea. Deci revenind un pic la „impreuna”, noi Google, voi “N-avem SANGE?!”, Lidl, influencer-ii care au participat (Jamilla, George Buhnici, Irina Rimes, Denis Roabes, Alex de la “Atentie cad mere!”, Cristian Presura, Mikey Hash), o comunitate extrem de diversa, care a reusit sa faca o diferenta in momentele astea.
Daca ar fi sa mentionez parte din meritul nostru, de la lansarea programului, ar fi ca din 2016 incoace am reusit sa modificam un pic profilul donatorului, sa atragem mai multi oameni educati, cu venituri peste medie.
Care vi se pare ca este beneficiul pe care l-a adus in interiorul companiei voastre o astfel de campanie? Cum v-ati simtit voi si cum credeti ca se simte un astfel de demers in alte companii, implicate in acest gen de proiecte?
Campania asta n-a pornit ca un proiect de CSR, a pornit ca o idee a noastra, a oamenilor din companie, ca vrem sa ajutam la asta. Am facut si noi pro bono, am lucrat foarte mult si in afara programului, iar compania cand a spus managerilor de la Youtube despre ce vrem sa facem acestia au zis imediat “DA”. Cred ca se-ntampla, nu stiu daca in toate companiile, dar se poate intampla si in altele. Noi oamenii am vrut s-o facem si o sa vrem sa facem din nou chestia asta, pentru ca ne-a motivat si am crezut in lucrul asta, am muncit pentru el destul de mult.
Da, si pentru companie e un lucru pozitiv, a contribuit cu 200.000 de dolari, cu care am facut mesajul vizibil pentru mai multi de 10.000.000 de oameni. Evident, dupa cum spuneam, lucrul asta se poate intampla si in alte companii, trebuie doar ca oamenii sa-si doreasca si sa vrea sa faca astfel de lucruri.
Citeam si mesaje, ecouri, ca de obicei la noi in Romania nu toti oamenii sunt extrem de incantati de orice ai vrea sa faci. Spuneau “da, ati bifat un lucru, ati vrut sa faceti ceva si a existat un fel de agenda si gata s-a terminat, iar asta a fost tot”.
Nu, tocmai dimpotriva, n-a existat nicun fel de agenda, n-a fost un proiect de CSR clasic, a fost o campanie facuta de noi, de oameni, pentru ca ne-am dorit sa ajutam la rezolvarea acestei probleme si intr-o mica masura eu cred ca am si reusit. N-o sa finalizam aici eforturile noastre, o sa incercam sa regandim in viitor lucruri care sa ajute.
Iti multumesc si va multumesc pentru aceasta campanie minunata! Au fost multe lucruri interesante care au venit de la voi, au fost multe lucruri minunate care ni s-au intamplat pur si simplu. A existat cumva o sinergie, mai departe de intentiile initiale si ma bucur ca a iesit asa de frumos.
N-a fost simplu nici in ziua concertului. N-a fost simplu pentru noi dar n-a fost simplu nici pentru artistii care au cantat pe scena. Jean Gavril a cerut la un moment dat o pauza, pentru ca nu mai putea. Era asa de frig, era umezeala, ii inghetase pur si simplu mana pe chitara. Vedeam si oamenii din trupele artistilor, topaiau de frig efectiv, dar a fost minunat in curtea spitalului, chiar daca n-a parut ca am avut audienta asa de mare, pentru ca era foarte multa tristete in jur.
Am reusit, insa, pentru acele cateva ore cat am stat acolo sa aducem bucurie si sa le aratam acelor oameni, care au petrecut Revelionul in spital, ca nu sunt uitati.
Prin urmare, si in numele lor si in numele tuturor bolnavilor din Romania va multumim pentru aceasta initiativa minunata! Sa ne ajute Dumnezeu s-o mai putem replica candva!
Multumim si noi artistilor: Irina Baiant, Emma, Florian Rus si Jean Gavril! Multumim companiilor labels, cu care am colaborat: Global Records – care au fost foarte aproape pe tot parcursul campaniei – Roton, Cat Music!
Multumim si celorlalti parteneri: MRM, Godmother! Va multumim foarte mult si voua, pentru colaborare, pentru ca ne-a placut sa lucram impreuna cu voi!
10748 inscrieri si 7783 cupoane de 100Lei, acordate in Aplicatia Lidl Plus. Asa arata bilantul final al celei mai reusite campanii “N-avem SANGE?!”, de la lansarea programului nostru, in 2016. Campania #DateToDonate, derulata de Google Romania impreună cu Lidl Romania si Asociația HEM a rezolvat pentru o perioada, in mod traditional delicata, problema sangelui pentru transfuzii.
Nici nu vrem sa ne gandim cum ar fi fost aceasta perioada, intr-un an ce s-a aratat atat de dificil pentru toata tara. Campania #DateToDonate a reunit deopotriva resurse de tot felul, dupa cum spuneam, de la companii precum Google Romania, care a investit 200.000USD, in campania de comunicare, si Lidl Romania care a oferit aproape 8000 de cupoane de 100Lei, precum si 150 de pachete cadou, cu ocazia evenimentului de final, ce a avut loc la Institutul Clinic Fundeni. Campania a atras de asenenea artisti si influenceri importanti ai momentului, dintre care reamintim: Irina Rimes, Denis Roabeș (The Motans), Jamila Cuisine, George Buhnici, Mikey Hash, Cristian Presura, Alex Cozma (Atenție Cad Mere).
Finalul acestei campanii a fost marcat printr-un concert LIVE, “Celebram Speranta Impreuna!”, organizat in 29.12.2021, in curtea Institului Clinic Fundeni, sustinut de artistii: Irina Baiant, Jean Gavril, EMMA, Florian Rus. Concertul a fost fi transmis LIVE pe canalul de Youtube “N-avem SANGE?!”
“Institutul Clinic Fundeni aduna multe sectii, in care sunt tratati foarte multi pacienti adulti si copii, grav bolnavi si care au mare nevoie de sange pentru interventii, de care le depinde viata. Astfel ca dupa ce am ajutat la strangerea acestui sange, prin campania #DateToDonate, la final de 2021 le-am adus la fereastra salonului de spital un mesaj de sarbatori. Am vrut ca toate aceste suflete aflate in suferinta sa vada ca nu sunt uitate, ca au parte de sustinerea noastra, ca sa poata merge mai departe.
“N-avem SANGE?!” sustine curajul acestor pacienti de toate varstele, cat si al donatorilor sanatosi, de a iesi din bulele de confort si de a se uita la astfel de suferinte, cu tot mai multa intelegere. Merita sa acceptam cu totii ca sanatatea nu este un dat, garantat de vreo instanta superioara, si astfel sa ne punem tot mai multi in slujba VIETII!” – Marian Costache, #bloodfluencer co-fondator “N-avem SANGE?!”, Presedinte Asociatia HEM
“Finalul lui 2021 ne găsește chiar bucuroși și pentru prima data în ultimii ani pot sa afirm ca nu exista criza de sânge, în București cel puțin, oricât de greu încercat ar fi centrul nostru. Și asta se datorează cu siguranță campaniei # DateToDonate derulată de Asociatia HEM (N-avem SANGE?!), Compania Google și Lidl România, campanie care tocmai s-a încheiat.
Peste 5000 de pungi de sânge am recoltat numai în luna Decembrie, o premiera în istoria noastră, având în vedere sărbătorile de iarna, generând o creștere cu peste 1000 de pungi de sânge recoltate în luna Noiembrie fata de Noiembrie 2020. Totodata am avut și o creștere cu peste 1500 de pungi în luna Decembrie comparativ cu Decembrie trecut. Pot sa spun astfel ca în aceste zile chiar a venit Moș Crăciun, cu darul vieții pentru pacienții din spitale!
Mulțumim “N-avem SANGE?!”, Google România și Lidl România pentru cel mai frumos proiect pe care l-am avut pana acum, proiect care se reflecta în stocurile noastre astfel încât, cu toții, medici și pacienți vom avea sărbători liniștite!” – Dr. Doina Goșa, Director Centrul de Transfuzie Sanguina Bucuresti
“Incheiem un an 2021, suprinzator si plin de provocari generate de pandemia Covid 19. Cine a spus ca “Raul, inevitabil aduce si Binele” a avut dreptate. Speriati de pandemie, speriati de contextul economico-medical, donatorii de sange au cam intarziat sa apara in centrele de transfuzie, in prima jumatate a anului. Apoi a venit vara, relaxarea si vacanta mult dorita si din nou cam putini oameni au mai trecut pragul Centrelor de Transfuzie.
Finalul de an, insa, a fost o reusita. Poate si pentru ca am fost parte din #DateToDonate, “cea mai tare campanie din 2021”. A venit la momentul potrivit, cu mesajul potrivit, cu impactul potrivit, a acoperit un segment potrivit de populatie, tineri mai ales.
Implicarea “influencerilor” pentru constientizarea nevoii de donare sange, utilizarea chipurilor cunoscute ale momentului pentru a fi exemple de urmat, exprimarea simpla si sincera a unei nevoi reale a societatii, alegerea corecta a mesajului campaniei, oferirea unei optiuni de socializare pentru tineri, a facut ca in aceasta campanie sa junga la sufletul multor romani, sa fie de mare impact si sa aduca multi donatori centrelor de transfuzie.
Combinatia de ingrediente (daca tot a fost parte a campaniei si Jamila) bine gandita, intre “N-avem SANGE?!”, Google, Youtube si Lidl, a conectat tineri si adulti intr-un eveniment de socializare si de grup, benefic intr-o perioada de restrictii.
Centrul de Transfuzie Sanguina Ploiesti a intrat cu mare entuziasm in aceasta campanie care a reunit in Ploiesti, intr-un gest colectiv de generozitate peste 2500 donatori in noiembrie si peste 1500 donatori in decembrie.
Eu, personal am promovat cu bucurie aceasta campanie si marturisesc ca daca as fi fost o persoana care nu a donat niciodata, as fi donat in primul centru de transfuzie care mi-ar fi iesit in cale, datorita mesajului sincer si frumos care imi aparea ori de cate ori deschideam Youtube ca sa studiez diverse retete de prajituri si cozonac pentru Craciun.
Minunate mesajele! Frumosi influencerii! Grozavi organizatorii campaniei! De cozonacii mei pentru Craciunul 2021, ce sa mai zic! Au iesit cei mai buni de cand ma stiu! Si pentru toate astea nu pot decat sa va multumesc voua: Google, Youtube, Lidl, si prietenilor mei de la N-avem SANGE?!” – Dr. Georgeta Hanganu Director CTS Ploiesti
“Ultimele luni ne-au demonstrat că oamenii nu trebuie neapărat să se întâlnească față în față pentru a crea Extraordinarul.
De la persoanele minunate implicate în organizarea, desfășurarea și promovarea #DateToDonate – care au pus suflet și timp personal, pro bono, în crearea unei campanii fără precedent pentru promovarea donării voluntare de sânge la nivel național, până la cei care zilnic au donat sânge salvând viețile unor oameni pe care nu îi cunosc și nu îi vor cunoaște vreodată. Acesta este Extraordinarul din ultimele 2 luni de zile – efort pentru speranță și viață!” – Elena Hogaș, #bloodfluencer, Manager de Proiecte si Programe Asociatia HEM
„In aceasta campanie am întâlnit și am lucrat lângă oameni minunati, lucru care mi-a întărit încă o dată faptul de ce am ales sa fac voluntariat in donarea de sânge.
Oameni, donatori, care ne-au mulțumit pentru „cineva se mai gândește si la noi” și nu se refereau la partea materială și acea parte de recunoștință, apreciere și la faptul că încet încet se vorbește constant ca despre un lucru normal din viața de zi cu zi, empatia” – Delia Modrea, #bloodfluencer, Membru Asociatia HEM
Cu ocazia concertului “Celebram Speranta Impreuna!”, de la Instutul Clinic Fundeni, am avut sansa sa stam de vorba cu cativa invitati absolut speciali: Dr. Radu Zamfir, Medic Chirurg, Director @ Agentia Nationala de Transplant, Dr. Zsofia Varady, Sef Sectie HEMIV Transplant Medular si Dan Oros, Marketing Director Google Romania
Marian Costache: Pentru operatiile pe care le coordonati, unde si de ce aveti nevoie de sange?
Dr. Radu Zamfir, Medic Chirurg, Director @ Agentia Nationala de Transplant: Cu cat o operatie este mai complexa, iar aici se incadreaza majoritatea patologiei tratate in Institutul Clinic Fundeni (ne referim la cazuri complexe, cazuri oncologice), cu-atat necesarul de sange este mai mare. Practic, necesarul de sange pentru o operatie acopera posibilele pierderi de sange, care survin pe parcursul operatiei.
Marian Costache: Cu cat poate prelungi viata unui pacient o operatie de transplant?
Dr. Radu Zamfir: Practic, pacientul care se afla in asteptarea unui transplant este suferind de o boala terminala. De multe ori pacientii pe lista de asteptare pierd lupta cu timpul, lupta cu boala, si nu au sansa la efectuarea unui transplant. Aceasta reprezinta mortalitatea listei de asteptare.
Acesta este motivul pentru care acest tip de interventie trebuie sa fie accesibila tuturor pacinetilor, care au nevoie de ea, atat interventia cat si disponibilitatea de grefe, pentru efectuarea transplantului.
Marian Costache: Ati intarziat vreodata o operatie de transplant, datorita lipsei de sange?
Dr. Radu Zamfir: Uneori s-a temporizat un transplant hepatic, de catre echipa care l-a realizat, si datorita lipsei de sange. Da, este o conditie esentiala pentru realizarea acestui tip de interventie
Marian Costache: Ce varsta au, in general, pacientii dvs.?
Dr. Radu Zamfir: Varste de la 18 ani si mergand mai departe…
Marian Costache: Ce mesaje credeti ca ar trebui sa ajunga la tineri, pentru a-i face sa includa donarea de sange intr-un stil de viata sanatos?
Dr. Radu Zamfir: Cred ca donarea de sange ar trebui sa fie inclusa de catre tineri intr-un pachet de deprinderi sanatoase, cum ar fi aprecierea valorilor nationale, cum ar fi aprecierea muncii depuse, indiferent de domeniu, avand in minte faptul ca oricand un gest altruist facut catre un necunoscut se poate intoarce pe nenumarate cai. Orice fapta buna genereaza o alta fapta buna!
Dr. Zsofia Varady, Sef Sectie HEMIV Transplant Medular, coordonator transplant de la donator neinrudit: Chiar daca este asa de frig nu conteaza, pentru ca de la etajul 7 al acestei cladiri sunt pacienti care se uita la noi, a caror viata depinde de sangele pe care donatorii binevoitori il doneaza.
Daca va uitati in jur, Institutul Clinic Fundeni are trei sectii de Transplant. Se face transplant de ficat, se face transplant de rinichi si se face transplant de celule stem hematopoietice. Toate aceste transplanturi, din pacate, nu pot avea rezultate pozitive daca nu exista donatori de sange, daca acesti donatori nu se duc sa-i ajute pe cei care sunt in nevoi. Stiu ca foarte multi pacienti la ora aceasta nu au plecat acasa sau vor face Revelionul cu noi, la spital, si viata lor evident depinde de oamenii care se duc sa doneze, pe care vreau in aceasta seara sa-i incurajez.
Marian Costache: Dintre pacientii despre care stiti ca sunt astazi, acum, aici, si care nu pot petrece sarbatorile alaturi de familie, puteti sa ne spuneti (fara sa dezvaluiti identitati sau date personale) ce gen de afectiuni au cei care trebuie sa stea in spital zilele acestea.
Dr. Zsofia Varady: Din pacientii nostri majoritatea sunt cu boli foarte grave, au leucemii acute si au necesitat, pentru aceste boli, un transplant. In momentul in care faci transplant, asta inseamna o luna de internare, o luna in care maduva lor nu produce celule din sange. Ei sunt complet descoperiti si-atunci viata lor depinde de acei care se duc sa doneze si care doneaza aceste picaturi extrem de importante, astfel ca pacientii acestia primesc saptamanal 6-7 produse de sange, fara de care nu ar putea supravietui, in aceasta luna.
Marian Costache: Prin urmare, frigul de zero grade, burnita de-acum, sunt toate o gluma fata de ce indura acesti oameni
Dr. Zsofia Varady: Exact! Nu conteaza frigul de-acum, chiar acolo la etajul 7 am o persoana deosebita. Este o fetita de 28 de ani, nu-i spun numele, care a primit pe 15 Decembrie un transplant din strainatate – deci au fost donatori de celule stem, care fara sa o cunoasca au facut acest gest – si ea probabil ca, daca Dumnezeu ne ajuta, se va vindeca de Leucemie. In aceasta luna in care va sta la noi, insa, are nevoie de produse de sange, pe care numai donatorii le pot asigura.
Marian Costache: Iata un motiv in plus pentru cei care au donat in Campania #DateToDonate sa se simta absolut minunat, pentru ca au salvat vietile unor astfel de oameni, care iata acum, in preajma Sarbatorilor, sunt in Institutul Clinic Fundeni.
Din operatiile pe care le faceti dvs. pentru ce gen de operatii aveti nevoie de sange?
Dr. Zsofia Varady: Colegii nostri din Transplantul Hepatic si Transplantul Renal fac operatii, noi cu Transplantul de Celule de fapt manipulam celule. Recoltam, ca si o donare de sange, celule stem de la donatori si le administram pacientilor nostri.
Deci in cazul nostru nu facem operatie, decat transfuzii de sange. Evident ca si transfuzia de sange si de trombocite, de toate produsele care deriva din sange, toate acestea sunt extrem de importante. Cum va spuneam, si colegii mei chirurgi, care fac Transplant Hepatic sau Transplant Renal, au nevoie de aceste produse si in timpul operatiei si imediat dupa, pana cand pacientul se reface.
Marian Costache: Este adevarat ca donarea recurenta stimuleaza, inclusiv pentru donatorul adult, productia de celule stem?
Dr. Zsofia Varady: La orice donare inseamna ca tu “pierzi” niste celule, din tine. Atunci organismul sesizeaza ca le-ai pierdut si maduva osoasa incepe sa le produca. Cam intr-o saptamana, zece zile, maduva este capabila sa ti le refaca pe toate pe care le-ai donat. Adica e posibil ca intr-o saptamana sa fii la fel cum erai inainte de donare, fara sa suferi de fapt nicio pierdere.
Marian Costache: Ce incercam eu sa validez impreuna cu dvs. este daca donatorii recurenti de sange au in organism o concentratie mai mare de celule stem, acei “jolly jokeri” ai organismului. Este adevarat?
Dr. Zsofia Varady: Este adevarat acest lucru! Ei sunt obisnuiti, pentru ca sunt donatori frecventi, maduva lor e obisnuita cu aceasta pierdere si fabrica mai multe celule tinere.
#pacienti
Marian Costache: Ce varste au in general pacientii dvs.? Ati mentionat d-ra de 28 de ani.
Dr. Zsofia Varady: Noi suntem sectie de adulti dar in cadrul Institutului avem si o sectie dedicata copiilor, cu exact aceleasi boli grave. Si ei fac exact aceleasi tipuri de transplant si au nevoie de exact aceleasi produse de sange.
Majoritatea afectiunilor pe care noi le transplantam sunt Cancere de Sange, adica Leucemii acute. Colegii mei din Pediatrie transplanteaza de la varsta de cateva luni, pana la varsta de 18 ani, cand ei devin adulti, si se adreseaza sectiilor cu pacienti adulti.
Marian Costache: Exista la ora aceasta, in paviloanele aflate in proximitetea scenei, exista copii?
Dr. Zsofia Varady: Da! Exista copii, care n-au geamurile catre noi, dar exista copii care au facut Transplant de Celule Stem si au nevoie de donatori de sange.
Marian Costache: Un motiv in plus sa fim astazi aici!
Dr. Zsofia Varady: Exact! Da!
Marian Costache: Cum apare, in viata unui om, un diagnostic crunt si ce anume se intampla dupa aceea?
Dr. Zsofia Varady: In viata unui om acest diagnostic apare pe neasteptate. Fiecare stim ca suntem ok si ne asteptam si maine sa fim ok si uneori ne trezim ca nu suntem. As vrea sa va povestesc foarte pe scurt un caz care s-a intamplat exact in data de 30 Septembrie. O colega de-a noastra, de la un alt spital, a iesit din sala operatorie (ea este chirurg de meserie) si i s-a facut rau.
A crezut ca e prea obosita, a avut multe operatii zilele precedente. Au culcat-o pe un pat si i-au luat niste analize. Din analize, a reiesit in 5 minute ca are Leucemie acuta. Este mai tanara ca mine si s-a confruntat cu acest diagnostic, Leucemie, care va trebui transplantata. Daca Dumnezeu ne ajuta si daca donatorul ei ne va dona, atunci o vom transplanta la sfarsit de luna Ianuarie, inceput de Februarie.
#sanse
La fel cum discutam mai devreme, ca sa reusim s-o aducem la liman si ea sa aiba sanse sa se vindece, va trebui ca in acea luna in care va sta internata la transplant sa primeasca produse de sange, de la acesti donatori buni, care fac acest gest nemaipomenit sa o ajute, nestiind-o, necunoscand-o.
Diagnosticul asta vine pe neasteptate si nici nu-mi pot imagina cum este sa primesti un asemenea diagnostic, de azi pe maine.
Marian Costache: Mai ales in clipa in care esti chirurg, practician…
Dr. Zsofia Varady: Oricarui om i se poate intampla, in fata bolilor suntem egali, nu conteaza cate diplome avem.
Marian Costache: Si cate vieti am salvat. La un moment dat, nu vom putea sa ne-o salvam pe-a noastra, poate…
Dr. Zsofia Varady: Exact! La un moment dat va trebui sa ne bizuim pe oamenii care ne vor ajuta.
Marian Costache: Vorbiti intotdeauna extrem de emotionant, nu e prima oara cand ne intalnim. Dupa atatia ani de profesie si de vieti salvate, cum priviti astazi viata?
Dr. Zsofia Varady: Cand pacientii nostri se externeaza dupa un transplant reusit eu le spun urmatorul lucru: bucurati-va de fiecare zi! Nu sunt probleme, in lumea asta. Daca eu traiesc astazi si m-am trezit dimineata, atunci eu trebuie sa ma bucur de ziua respectiva. Asta este o politica extrem de simpla si de eficienta.
Credeti-ma, pacientii nostri dupa ce trec prin ce trec apreciaza fiecare floare care le rasare in gradina!
Marian Costache: Suntem la finalul unei campanii “vedeta” pentru Programul “N-avem SANGE?!” Este cea mai ampla si de succes, avand in vedere atat perioada pandemica pe care o traversam, cat si faptul ca in general in lunile Noiembrie si Decembrie erau putini donatori.
Iata, campania facuta impreuna cu Google Romania si Lidl Romania a adus foarte multi donatori care s-au inscris. Stiu ca ideea a venit cumva din interiorul companiei voastre. Cum anume v-ati gandit?
Dan Oros, Marketing Director Google Romania: Ideea a venit de la colegul meu Florin, care a trecut prin anumite experiente si a inteles nevoia foarte mare din spitale, pentru sange. Ne-am gandit ca impreuna cu artisti, cu creatori de continut, putem sa convingem si sa aratam cumva ca este nevoie extrem de mare de sange si sa convingem cat mai multi oameni sa vina sa doneze.
Ne-am bucurat foarte mult cand am aflat rezultate, cand am aflat cat de multi oameni s-au mobilizat sa doneze si sa-i ajute pe altii.
Marian Costache: Ce crezi ca lipseste in mod curent din comunicarea catre tineri, ceva care i-ar putea convinge sa introduca donarea de sange intr-un stil de viata sanatos?
Dan Oros: Cred ca in primul rand sa realizeze ca ei de fapt salveaza vieti. La propriu! De multe ori, cand ne gandim la “donarea de sange salveaza vieti”, ok dar chiar salvez vieti?! Dar cand vii aici, cand discuti cu doctorii, cand vezi pacienti care beneficiaza de sange, mi se pare ca e o recompensa mult mai mare, decat orice altceva ai putea primi. Acesta e primul motiv.
Al doilea se leaga si de ideea campaniei, #DateToDonate, credem ca e important sa venim impreuna, ca o comunitate. Ideea este sa mergi impreuna cu un prieten la donare.
Marian Costache: Ce-ai simtit mai devreme, cand ai auzit-o pe d-na Dr. Varady, cand spunea ca timp de 30 de zile, cat dureaza procedurile pentru un Transplant Medular, un pacient este tinut efectiv pe produse sanguine?
Dan Oros: Eu am ramas marcat de ce spunea d-na doctor, ca noi cei care suntem sanatosi nu avem probleme, de fapt. Cumva nu apreciem suficient de mult ca suntem sanatosi si cred ca acesta ar fi un motiv suficient de puternic sa convingem pe toata lumea sa doneze sange, sa ajute si sa salveze vieti.
Multumim Google Romania si Lidl Romania, pentru aceasta campanie minunata!
Multumim artistilor care au sustinut Concertul din 29.12, de la Institutul Clinic Fundeni: Irina Baiant, Jean Gavril, EMAA și Florian Rus!
Multumim creatorilor de continut, care au sustinut pro bono campania #DateToDonate: Denis Roabeș (solistul formației The Motans), Irina Rimes, George Buhnici, Jamila, Alex Cozma (Atenție, Cad Mere!), Cristian Presură, Mihai Alexandru Hash, Otilia și Jean Gavril!
Multumim pentru sprijinul acordat: GodMother, MRM, Global Records, Cat Music, Roton Music, BrandTube Akasha FILM!
Nu in ultimul rand va multumim voua, miilor de donatori inscrisi in campanie, care ne-ati aratat inca o daca ca impreuna putem oferi speranta! Va iubim!
La aproape 45 de ani, Florin Munteanu are 100 de donari!
Cum se face asta, il lasam pe el sa ne spuna mai multe:
“Ma numesc Florin Munteanu, nascut pe 15 mai 1977 si sunt din Ploiesti. Sunt tata a doi copii minunati, un baiat de 17 ani si o fata de 12 ani.
Cum am inceput sa donez?
Acum 20 de ani, chiar de ziua mea! Am vrut sa-mi fac un cadou special! Prima afereza a facut-o tot acum 20 ani, am fost sunat de doamna doctor Georgeta Hanganu – Director @ Centrul de Transfuzie Sanguina Ploiesti – sa merg la spitalul Fundeni din Bucuresti. “
Ce spune d-na Doctor Georgeta Hanganu despre Florin Munteanu:
“Impreuna putem ajuta! Impreuna suntem alaturi de multi pacienti cu boli grave de sange. Impreuna cu domnul Florin Munteanu am reusit sa ajutam “cativa” pacienti: de ce spun “cativa”?, pentru ca in 12.01.2022 domnul Florin a implinit 100 donari, dintre care 42 au fost afereze de trombocite!
Ii multumim din tot sufletul pentru efortul dumnealui, dar mai ales pentru faptul ca raspunde mereu:” Da, vin imediat!” atunci cand il chemam special pentru pacientii cu AB negativ la care cu greu se gasesc trombocite. Sa fiti sanatos stimate domnule Florin, si sa primiti de la viata tot ce e mai bun si mai frumos! Si sa mai veniti pe la noi! La multi ani! Va vom astepta mereu cu drag!”
Stiati ca grupa AB(-) se regaseste la doar 1% din populatia Romaniei?!
Florin Munteanu vine cu un mesaj de incurajare pentru cei care inca nu s-au hotarat sa doneze sange:
“Donarea de sange este buna atat pentru donator, dar mai ales pentru cel care primeste sangele si derivatele de sange la timp! Noi, toti, ar trebui sa fim constienti de asta si sa mergem sa donam in mod constant! Sa ne invingem teama de ace si cred ca la toate centrele de sange sunt doamne deosebite cu maini usoare care te fac sa te simti bine venit! Eu, personal, la Centrul de Trasfuzie Sanguina Ploiesti ma simt ca acasa!”
In Bucuresti, programul este sustinut din Decembrie 2017 si de Primaria Capitalei, prin Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti, care pune la dispozitie spatii de afisaj in spitale, licee, teatre si mijloace de transport in comun.
Mă numesc Sarosi Francisc, sunt din Sibiu și am donat până acum sânge de 58 ori. Am grupa A negativ și de cele mai multe ori am fost solicitat să donez. Ultima data am fost pe 28.11.2021.
Auzisem despre donarea de sânge dar mi-a fost teama să merg, întrucât atunci când am împlinit 14 ani, și a trebuit să mi se recolteze sânge pentru stabilirea grupei sangvine, mi s-a făcut rău.
În urmă cu ceva timp, mai precis pe 11 aprilie 2008, la solicitarea unei colege mi-am luat inima în dinți și m-am prezentat la centrul de transfuzie. A fost o experiență plăcută, nedureroasă, și simțeam o stare de fericire, știind că am salvat viața unei femei care avea nevoie exact de sânge din grupa mea, A negativ. Atunci mi-am data seama cât de importantă este donarea de sânge, pentru că și eu când am avut 13 ani am avut un accident (plagâ abdominală de 23cm.) și dacă nu ar fi fost donatori eu acum nu aș fi in viață.
Din 2008 și până astăzi am donat de 58 de ori și mi-am propus sa ajung la 100 de donări, deși nu mai sunt la prima tinerețe, anul acesta împlinind 50 de ani.
Ca un maratonist ambițios, ce sunt, sper sa reușesc!
In Bucuresti, programul este sustinut din Decembrie 2017 si de Primaria Capitalei, prin Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti, care pune la dispozitie spatii de afisaj in spitale, licee, teatre si mijloace de transport in comun.
In ultima vreme ni s-a cerut in mod repetat, pe canalele noastre de informare, un set de indrumari clare si avizate, privind pregatirea pentru donare, meniul pre si post donare, etc.. Prin urmare, ne-am adresat unui specialist, respectiv medicului Serban Damian, Nutritionist, Fondatorul Centrului Superfit. Pentru aceia dintre voi care nu-l cunosc, e important de mentionat ca Serban este maratonist cu multe performante la activ si donator de sange de peste 10 ani.
Totodata, la Centrul Superfit fondat de el, in urma cu 14 ani a acumulat o experienta vasta privind atat performanta, cat si deprinderile curente de consum ale persoanelor preocupate de un stil de viata sanatos. Centrul Superfit este dotat cu echipamente moderne, unele dintre ele unice in Romania, iar serviciile se adreseaza oricui doreste sa isi imbunatateasca performantele fizice, de la sedentari si pana la sportivi amatori si de performanta: nutrite sportiva, medicina sportiva, recuperare medicala, fiziokinetoterapie, antrenament si teste pentru sprotivi, psihologie sportiva. Amplasat in zona centrala a Bucurestiului, pe o strada pitoreasca si linistita, echipa medicala Superfit este pregatita sa se ingrijeasca de starea de bine a oricui ii solicita sprijinul.
Cum ai descrie, din perspectiva personala, experienta donarii?
Sunt donator de peste 10 ani, am multe donari la activ in acest interval de timp. Am inceput din curiozitate dar si din convingerea ca este un gest necesar, pentru ca am facut o facultate de medicina si cunosc nevoia de a avea sange la dispozitie in spitale, in situatii critice. Cumva lucrurile astea s-au imbinat si m-au condus catre incercarea de-a pune aceasta experienta in practica.
Pana la urma, toti ne temem un pic inainte de prima donare, nu suntem confortabili cu ideea de intepatura, dar odata ce reusesti sa depasesti aceasta teama si gandurile ca ar putea sa ti se faca rau daca pierzi echivalentul unei pungi de sange, ulterior descoperi ca nu e nimic dramatic. Senzatia pe care o ai la final, gandul ca unul-doi-trei oameni vor reusi sa-si prelungeasca viata, sa depaseasca un moment critic, acest gand te face sa mai vrei. Donarea de sange devine destul de adictiva, in sensul bun al cuvantului. Iti place senzatia de dupa, gandul ca ai facut un gest frumos si faptul ca nu simti nimic. Din multele donari, pe care le-am avut de-a lungul experientei mele, niciodata nu mi s-a intamplat sa mi se faca rau sau sa am o senzatie neplacuta. Absolut nimic!
#experientapozitiva
Asta si pentru ca am stiut sa iau masurile necesare, pentru a preveni o posibila stare de rau, care poate sa apara atunci cand nu te pregatesti cum trebuie, cand nu mananci ce trebuie, cand nu te hidratezi, cand nu esti odihnit sau cand organismul tau nu-ti permite sa donezi. Exista si aceste situatii, cand oamenii sunt refuzati la donare, pentru ca analizele nu sunt asa cum trebuie, pentru ca sunt prea slabi, ca au tensiune prea mica. Atunci nu sunt apti pentru a dona. Pentru cei care ajung sa doneze experienta este una 100% pozitiva!
Cum ar trebui pregatita o donare de sange, din punct de vedere al alimentatiei?
Pregatirea pentru un episod de donare de sange, din punct de vedere al alimentatiei, as imparti-o in doua componente importante: hidratare si consumul efectiv de alimente.
Hidratarea este din punctul meu de vedere elementul principal, pentru ca sangele este mai mult de jumatate apa. Practic, odata ce pierzi acei 450 ml. de sange pierzi inclusiv apa, insa te deshidratezi doar intr-o mica masura. Daca tu deja esti deshidratat in momentul donarii, se accentueaza starea aceasta care poate fi perceputa negativ de catre organism si foarte rapid taxata. Un grad relativ mic de deshidratare poate sa-ti aduca un discomfort, care inseamna o stare generala proasta, inseamna ameteala, stare de slabiciune. Starile mai pronuntate de deshidratare pot fi chiar mult mai grav percepute, ajungand chiar pana la colaps.
Evident, nu vorbim aici de donare, ci de deshidratare. Noi vrem sa prevenim orice situatie de genul acesta si-atunci pasul 1 este sa te hidratezi, sa bei apa in ritmul tau normal, ceea ce pentru multi inseamna sa faca un efort constient de a consuma apa. Multi oameni nu consuma apa, nu consuma lichide. Uita o zi intreaga sa se hidrateze, nu sunt atenti la acest aspect.
#apa
Poate cu ocazia donarii reusesc sa constinetizeze nevoia de a se hidrata. Trebuie sa bem minim 2 litri de lichide, apa provenind din diverse surse, nu doar apa pur si simplu. Poate fi si ceai, poate fi supa. Nu vorbim, evident, de bauturi alcoolice, de cafea. In cazul donarii nu avem nevoie de asa ceva, in organism. 2 litri de lichide, fara substante nocive sau stimulente, fara alcool.
Donarea se face, de obicei, in prima parte a zilei. Peste noapte ne deshidratam, pentru ca timp de 8 ore nu consumam lichide, apoi dimineata urinam, deci practic dimineata suntem intr-o usoara stare de deshidratare. La prima ora a zilei trebuie sa ne hidratam. Asta e un gest pe care oricum ar trebui sa-l facem zi de zi, sa incepem ziua consumand un pahar de apa, pentru ca l-am pierdut peste noapte.
In vederea donarii e bine sa continuam cu hidratarea pana in momentul in care ajungem sa fim intinsi pe pat, pentru donare. Deci nu e nicio problema, ba chiar o recomandare, sa ne ducem catre 1 litru de lichid inainte de donare. Ne fortam un pic sa consumam ceva mai multa apa, decat am face-o in mod obisnuit. Asta ar fi primul aspect.
#alimentatie
Al doilea aspect ar fi acela al alimentatiei. La alimentatie si-aici sunt mai multe puncte de atins. E foarte posibil, daca glicemia este redusa, sa fii respins la donare, pentru ca este un risc mare sa faci o criza de hipoglicemie, pierzand acel sange, care contine si el glucoza. Deci trebuie sa mananci carbohidrati, inainte de donare. Asta inseamna paine, orez, paste, produse de patiserie.
Acestea pot fi consumate alaturi de fructe, gem de fructe. Un mic dejun, obisnuit pentru ziua donarii, poate contine un bol de cereale cu lapte sau doua-trei felii de paine cu gem sau cu branza. Nu este nimic iesit din comun dar trebuie sa existe o sursa de carbohidrati, similar oarecum cu momentul in care te duci la un antrenament si vrei sa ai glucoza in sange, ca sa consumi la efortul ce va urma. Aici avem alt obiectiv, cu aportul de carbohidrati.
Apoi, pe un termen mai lung, ne intereseaza consumul de fier. Stim bine ca sangele nostru transporta fier, si odata ce pierdem o cantitate de sange intram intr-o stare temporara de anemie. Scade cantitatea de globule rosii, care contin hemoglobina, ce are in structura ei si fier. Pentru a preveni acest aspect, deoarece organismul produce in continuare globule rosii si trebuie sa aiba la dispozitie suficient fier pentru a face acest lucru, e nevoie ca o perioada de timp inainte sa ne asiguram ca in alimentatia noastra exista suficient fier.
#sursedefier
Aceasta inseamna in principiu sa ne orientam catre surse de carne, mai ales carne rosie dar si organe. Intr-o mai mica masura carnea de pasare si de peste sau fructele de mare pot fi si ele surse de fier. Apoi surse de fier non-hem, adica cele din vegetale, mai ales frunzele verzi, clasicul spanac de care stie toata lumea dar nu numai el. In principal toate frunzele verzi dar si legumele si semintele sunt si surse de fier.
Pentru ca fierul sa se absoarba mai bine, e nevoie si de vitamina C. Daca ne facem o salata, este foarte bine sa punem si o lamaie sau orice alta legume este bogata in vitamina C, completand si favorizand astfel absorbtia fierului in organism.
De cand si cum ar trebui pregatita o sesiune de donare?
O sesiune de donare ar trebui pregatita cu cateva zile inainte de momentul in care mergem sa donam. In primul rand ar trebui sa ne asiguram ca suntem intr-o stare buna de sanatate. Daca avem orice fel de afectiune, chiar trecatoare, o raceala sau o infectie urinara, nu e cazul sa ne ducem sa donam. Organismul nostru are nevoie de sangele respectiv ca sa se vindece. Asteptam momentul in care suntem complet sanatosi si mergem sa donam. Apoi, cu cateva zile inainte ne pregatim in sensul de a fi odihniti.
Deci nu ne ducem intr-o stare de agitatie, de stres, pentru ca donarea in sine este un mic stres pentru organism. O particica din organismul nostru se pierde, apoi se reface, nu e nimic tragic in treaba asta. Nu e momentul, daca ai un proiect important si vrei sa te concentrezi asupra acelui moment, sa te duci sa faci si o donare de sange. Poti sa mai amani cateva zile, pentru ca odihna este importanta.
#fier
Pe partea de nutritie, as spune sa avem o saptamana, sau macar cateva zile, in care sa crestem usor cantitatea de alimente bogate in fier, cum spuneam inainte, si cu doua zile inainte sa crestem usor cantitatea de alimente bogate in carbohidrati, mai ales cu o seara inainte si in dimineata zilei cu donarea. Spre exemplu, ar fi indicat cu o seara inainte sa mancam o portie de paste, iar in dimineata respectiva sa avem la masa paine, o briosa sau o prajitura de casa, ceva care sa ne aduca rapid carbohidrati.
Partea de hidratare o incepem din seara de dinainte si o continuam dimineata. Nu avem neaparat un protocol anume, ci pur si simplu sunt cateva lucruri pe care trebuie sa le avem in minte, astfel incat episodul donarii sa se termine cu bine, sa fie o experienta placuta, satisfacatoare, si care sa te faca sa mai vrei sa vii si altadata. Sa nu fie un episod care sa-ti lase o trauma. Nu cred ca cineva trece prin asa ceva dar totusi, pentru a preveni, e bine sa avem grija la aceste mici aspecte.
Donarea de sange si sportul sunt parti ale unui stil de viata sanatos. Cum putem sa le comunicam impreuna, in asa fel incat tot mai multi oameni sa urmeze exemplul tau, ca donator de sange si maratonist?
Sportul si donarea se pot lega foarte frumos, in ideea ca sportul este un gest de respect pentru propriul corp. Sa fii sanatos, sa fii in forma, sa faci ceea ce este important pentru tine, ca sa-ti adaugi ani de buna calitate vietii. Pe de alta parte donarea este un gest de respect si bunavointa fata de cei din jur. Deci, in primul rand ai grija de tine si apoi faci un gest frumos si util, pentru ceilalti.
Foarte multi dintre cunoscutii mei imbina sportul si donarea de sange, din perspectiva celor mentionate anterior. Sa ai grija de propria persoana dar sa te ingrijesti si de cei din jur, prin astfel de gesturi cum ar fi donarea de sange sau prin alte acte de bunavointa. Poti sa donezi foarte multe lucruri in viata, timpul tau, poti sa donezi obiecte, poti sa donezi bani dar poti sa donezi si o particica din corpul tau, de om sanatos care face sport, respectiv sub forma sangelui pe care-l donezi cu aceasta ocazie.
Acum ceva timp am înțeles cu adevărat că viața se poate termina oricând, iar asta m-a impulsionat să mă concentrez pe ce-i dă cel mai mult sens: să încerc să las lumea un loc puțin mai bun, în scurta periodă de timp (raportată la istorie) ce mi-a fost dată. Iar unul dintre cele mai incontestabile și ușoare moduri de a face asta e să donez sânge, impactul pozitiv fiind cu atât mai mare cu cât nevoia de sânge în România este mare.
Am început să donez prin 2018, cand în autobuzul 601 am vazut anunțul „N-avem sange”. Am fost expus la această informație într-o perioadă în care căutam cum să mă fac de folos. De atunci, tot donez o data la 2 – 3 luni.
De aceea m-a bucurat că am primit tricoul de #bloodfluencer. Îmi dă ocazia să expun în continuare călătorii din 601, 178 sau tramvaiul 41 la acest îndemn.
Apoi m-am gândit cum îi pot convinge pe alții să doneze.
Cred că oamenii în general sunt buni și vor să ajute. De exemplu conform unui studiu din 2019, două treimi din donatori au donat fiindcă au vrut să facă o faptă bună. Deci cred că pentru a îndemna și mai mulți la donat, le putem descrie că România se află pe ultimele locuri la donarea de sânge în Europa, că cererea de sânge este de cel puțin două ori mai mare decât ce pot oferi centrele de transfuzie, că această cerere a crescut și mai mult acum în pandmie fiindcă oamenilor le e teamă să nu ia virusul.
De asemenea, că oricare dintre noi sau cei apropiați nouă poate suferi un accident sau o operație în care va nevoie de sânge, iar persoanele care au nevoie urgentă de sânge sunt fiul, sora, soția sau bunicul cuiva, care suferă pentru el. Apoi, că dacă vom normaliza donatul, noi înșine vom beneficia când ne vom afla, aproape inevitabil, în situația de a avea nevoie de sânge.
În 2018 treceam printr-o periodă mai grea. Donatul mi-a arătat un mod prin care viața mea poate îmbunătăți sau poate chiar salva viețile a zeci de oameni, iar realizarea asta mi-a dat o energie de care aveam nevoie și de care încă mă bucur azi. Iar acesta e unul din motivele pentru care o voi face până când îmi va fi permis.
In Bucuresti, programul este sustinut din Decembrie 2017 si de Primaria Capitalei, prin Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti, care pune la dispozitie spatii de afisaj in spitale, licee, teatre si mijloace de transport in comun.
Ecaterina Anton are 48 ani, lucreaza in domeniul bancar si a descoperit in copilarie ca are talasemie minora.
In decembrie 2019 a facut voluntariat in Fundeni (spital si institut) la sectiile de pediatrie, oncologie, transplant si la cea de nefrologie. A vazut cu ochii ei atatea cazuri si a constientizat nevoia acuta de sange, iar frustrarea ei a crescut, fiind in imposibilitatea de a ajuta.
Frustrarea s-a acutizat cand, acum cateva luni, tatal ei a inceput sa aiba probleme de sanatate.
“Am sa va relatez pe scurt prin ce am trecut in ultimele luni cu tatal meu.
Tata care are 70 ani si este diagnosticat cu beta talasemie minora. S-a plans prin primavara ca e lipsit de energie. A facut un set de analize la sange si am programat o vizita la cardiologie. Din punct de vedere cardiologic inima isi facea treaba onorabil, pentru varsta lui. Problema parea sa fie pe parte hematologica.
Am mers impreuna la Institutul de Hematologie Transfuzionala si am inceput investigatiile. Dupa 2-3 luni doamna doctor a considerat ca trebuie sa ne indreptam spre un spital cu sectie de hematologie. Tata avea hemoglobina 7.8 si un depozit de fier, existand o suspiciune de sindrom mielodisplazic/ anemie sideroblastica.
La sfarsitul lunii septembrie a fost internat la Spitalul Coltea. Ni s-a spus ca cel mai probabil va fi nevoie de transfuzie de sange. Ne-am facut griji si am inceput sa intrebam in jurul nostru, cine ne-ar putea ajuta, pentru ca noi, membrii familiei, eram in imposibilitatea de a dona, din motive de sanatate sau de varsta. Nu ne-a venit sa credem cand tata ne-a sunat din spital si ne-a zis sa nu ne mai agitam pentru ca e stoc sange din grupa lui. A beneficiat de 3 transfuzii de sange si hemoglobina a urcat la 10.8. Acum are mai multa energie si este optimist. A primit o sansa la viata si este recunoscator tuturor care doneaza sange neconditionat.
Dragi oameni, voi care sunteti sanatosi si eligibili, continuati sa donati sange! Inimile bat in continuare si datorita voua! Din nefericire sunt atat de multe situatii cand este necesara extrem de urgent transfuzia de sange (accidente, afectiuni oncologice, interventii chirurgicale, boli ereditare hematoligice cronice, etc.). Va multumim si va dorim multa sanatate!” – Ecaterina Anton
In Bucuresti, programul este sustinut din Decembrie 2017 si de Primaria Capitalei, prin Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti, care pune la dispozitie spatii de afisaj in spitale, licee, teatre si mijloace de transport in comun.
Maratonul Bucureștiului 2021 a avut loc sâmbătă și duminică, după un an de pauză, demonstrând că suntem pe drumul cel bun – vaccinarea și luarea de măsuri suplimentare de siguranță au făcut posibilă organizarea acestui eveniment.
Într-o perioadă nesigură și dificilă, peste 3200 de oameni s-au bucurat în acest weekend de emoția cursei și de spiritul competiției. La cursele virtuale, înscrierile sunt încă deschise până pe 13 noiembrie.
Locurile întâi au fost împărțite în mod egal între România și Republica Moldova, iar câțiva câștigători și-au bătut recordurile personale.
Lista câștigătorilor:
La cursa de 10 km, câștigători au fost Cristian Luțic (România) cu 00.34.00 și Mădălina Florea (România) 00.34.47. La cursa de 10 km fotolii rulante, câștigător este Ilie Ștefîrță (Republica Moldova) cu timpul 00.21.25.
Pentru cursa de 5 km, primii câștigători au fost Albert Lupu (România) cu 00.18.49 și Ina Cristina Ilie (România) înregistrând timpul 00.22.48.
La Semimaraton (21,097 km), câștigători au fost Maxim Răileanu (Republica Moldova) cu 01.06.05 și Diana Sinic (Republica Moldova) cu 01.25.42.
La Maraton (42,195 Km), câștigători au fost Siuris Ivan (Republica Moldova) cu 02.16.35 și Adela Paulina Bălțoi (România) – 02.47.25.
La Ștafetă a câștigat echipa MTB din Republica Moldova cu 02.16.14.
Primii cinci clasați la toate cursele din cadrul Maratonului București au primit premii în bani, produse și servicii.
Participanții la Maratonul București Raiffeisen Bank vor primi și anul acesta albume foto personalizate. Albumele sunt oferite de Raiffeisen Bank, iar noutatea acestei ediții este că ele vor fi oferite tuturor, indiferent că sunt concurenți, voluntari, sponsori sau parteneri.
Sponsori ai Maratonului Bucuresti: Raiffeisen Bank – Sponsor Oficial, Under Armour – Partener Tehnic și tricoul oficial al evenimentului, Playtika – Sponsor Gold și Sponsor Cursa 21 km, Vodafone – Sponsor Cursa 10 km și Partener Comunicații, Zuzu Fit, GoldNutrition – Energizantul Oficial, WorldClass, City Grill, Izvorul Minunilor – Apa Oficială, FAN Courier, Dr.Albert, Techtex.
Parteneri media: TVR, Europa FM, Gazeta Sporturilor, Libertatea, Unica, www.hotnews.ro.
Parteneri instituționali: Primăria Municipiului București, PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive pentru Copii și Tineret, Ministerul Tineretului și Sportului, Comitetul Olimpic și Sportiv Român, Ministerul de Interne, Federația Română de Atletism, Pro Motion.it.
ONG-uri asociate Maratonului București: Autism Voice, Asociația ALIA, Asociația Carusel, Ajungem Mari, Fundația Autonom, Fundația Motivation România, Alianța România Fără Orfani, Hope and Homes for Children România, Hospice Casa Speranței, Magicamp Association, N-AVEM SÂNGE, Pădurea Copiilor, Salvați Copiii România, United Way, Rotary, Special Olympics România, Pachamama.
Raiffeisen Bank Bucharest MARATHON este un eveniment marca #RunInBucharest, organizat de Bucharest RUNNING CLUB și este un eveniment criteriu de calificare pentru Campionatele de Atletism Europene (Munchen, 2022) și Mondiale (Oregon, 2022), precum și pentru Campionatul Mondial 40+ destinat alergătorilor amatori, a cărui finală va avea loc în cadrul Maratonului de la Londra din 2022.
Despre Bucharest RUNNING CLUB
Bucharest RUNNING CLUB este organizatorul celor mai mari competiții de alergare stradală din România. Începând cu anul 2008, Bucureștiul a fost inclus în circuitul internațional al maratoanelor, alăturându-se celorlalte capitale europene care găduiesc anual astfel de competiții. Toate competițiile Bucharest RUNNING CLUB sunt acreditate și înscrise în calendarul internațional al AIMS (Asociația Internațională a Maratoanelor și Semimaratoanelor) și World Athletics (Federația Internațională de Atletism). BRC a dezvoltat în România modelul asocierii competițiilor de alergare cu o cauză socială, umanitară sau ecologică, iar în prezent sunt peste 30 cauze partenere ale evenimentelor. Acestea cumulează fonduri de 100.000 euro anual pentru proiectele comunitare, sociale, educaționale, ecologice prezentate. BRC a fost primul ONG care a demarat o platformă de voluntariat sportiv în România – www.voluntarinsport.ro. Site-urile oficiale ale Bucharest RUNNING CLUB sunt: www.bucuresti10km.ro, www.bucuresti21km.ro, www.bucharest-marathon.com, www.voluntarinsport.ro, www.runinbucharest.com. FB / Bucharest10km; Bucharest21km; BucharestMarathon; BucharestRuningClub; VoluntarInSport; #RunInBucharest
In Bucuresti, programul este sustinut din Decembrie 2017 si de Primaria Capitalei, prin Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti, care pune la dispozitie spatii de afisaj in spitale, licee, teatre si mijloace de transport in comun.
Google România împreună cu Lidl România si Asociația HEM lansează campania de susținere a donării de sânge “#DateToDonate. Împreună donăm speranță”. În acest moment, donarea de sânge este într-o situație critică. Potrivit datelor furnizate de Centru de Transfuzii Sanguine București, cantitatea de sânge necesară transfuziilor și operațiilor este cu peste 25% mai mică față de perioada pre-pandemie, când era oricum insuficientă. Pentru a multiplica impactul si a diminua teama de a dona, mesajul campaniei are în centru donarea de sânge împreună cu o altă persoană apropiată.
Campania va fi promovată, pro bono, de o serie de creatori de conținut de pe YouTube, care își vor încuraja fanii și urmăritorii să doneze. Primele nume care s-au alăturat campaniei #DateToDonate sunt Denis Roabeș (solistul formației The Motans), Irina Rimes, George Buhnici, Jamila, Alex Cozma (Atenție, Cad Mere!), Cristian Presură și Mihai Alexandru Hash. Ei vor filma mesaje de promovare a donării de sânge, în fiecare video urmând să participe o pereche de vedete, pentru a încuraja donarea împreună cu o persoană apropiată.
Google investește în campania #DateToDonate 100.000 de dolari sub forma de promovare pe YouTube. Totodată, pentru că faptele bune merită răsplătite, Lidl România va oferi primilor 5.000 de donatori cupoane de cumpărături în valoare de 100 de lei, utilizabile prin aplicația Lidl Plus, disponibilă gratuit pe Google Play și App Store.
Pentru a se înscrie în campanie, donatorii trebuie să intre pe pagina dedicată a platformei n-avemsange.ro (deținută și administrată de Asociația HEM), unde trebuie să încarce o poză cu dovada donării – codul și data din carnetul de donator sau adeverința din ziua donării. Campania #DateToDonate se desfășoară cu sprijinul GodMother, MRM, Global Records, Cat Music, Roton Music și a partenerilor media Kiss FM și Magic FM. Campania va dura până pe 15 decembrie.
#critic
„Donarea de sânge este o problemă critică în România, afectând mii de oameni care au nevoie de sânge pentru operații și transfuzii. Ne-am dorit să facem ceva pentru a încuraja oamenii să ajute cu sânge pe cei care au nevoie, iar alături de Lidl România, HEM și influencerii care au venit alături de noi sperăm să aducem cât mai mulți oameni în centrele de donare. Campania este centrată în jurul ideii de a-ți înfrânge teama, iar soluția pe care o propunem este mersul la centrul de donare împreuna cu o persoana apropiata. Avem nevoie de implicare, in aceste momente critice, cand fiecare mililitru de sânge donat contează pentru persoanele aflate în suferință!”, a declarat Florin Pravai, Head of Domestic Market, Google Romania.
“Programul Național “N-avem SÂNGE?!” oferă în primul rând speranță. Speranța că într-o bună zi vom trăi într-o societate care prețuiește mai mult oamenii și sănătatea lor. În cei câțiva ani de când derulăm acest program am întâlnit oameni absolut minunați, dispuși să ajute și să se uite curajos la suferințele celor din jur. Această campanie, derulată alături de Google si Lidl România, este o dovadă în plus în acest sens și ne bucurăm totodată că am putut coopta de partea noastră influenceri importanți ai momentului, dispuși să sprijine donarea de sânge. Ei sunt ambasadori ai donării de sânge, #bloodfluenceri.” a declarat Marian Costache, #bloodfluencer cofondator “N-avem SÂNGE?!”, Președinte Asociația HEM.
Despre Lidl
Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Germania și Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 11.550 de magazine și peste 200 de centre logistice și depozite în 30 de țări la nivel mondial.
Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse cu cel mai bun raport calitate-preț. În spatele serviciilor și operațiunilor din magazine și centrele logistice stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central la Neckarsulm.
În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.
Despre Alphabet Inc.
Larry Page și Sergey Brin au fondat Google în 1998. De atunci, compania a crescut la peste 50.000 de angajați la nivel global, oferind o gamă largă de produse și platforme populare precum Search, Maps, Ads, Gmail, Android, Chrome și YouTube. În octombrie 2015, Alphabet a devenit compania-mamă a Google. Puteți citi mai multe despre misiunea Alphabetaici.
Despre Asociația HEM
Programul național N-avem SÂNGE?! este unicul demers al Asociației HEM, un proiect din sfera educației pentru sănătate demarat in 2016, ce are ca obiectiv atât creșterea numărului de donatori sanguini, fideli și dedicați, cât și schimbarea percepției privind donarea de sânge și integrarea acestui gest altruist în rutina unui stil de viața sănatos. Principalele direcții dezvoltate în cadrul programului urmăresc atât campanii media, de informare și conștientizare, cât și dezvoltarea comunității #bloodfluencer formată din promotori si donatori sanguini, fideli si dedicați, adevarați ambasadori ai donării de sânge.
In Bucuresti, programul este sustinut din Decembrie 2017 si de Primaria Capitalei, prin Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti, care pune la dispozitie spatii de afisaj in spitale, licee, teatre si mijloace de transport in comun.
Weekendul acesta, pe 30-31 octombrie, Bucureștiul găzduiește Raiffeisen Bank Bucharest MARATHON. Evenimentul reunește mai multe curse de alergare, de 5, 10, ștafetă (4X10 km), 21 și 42 km. Cea de-a 14-a ediție va avea startul în Piața Constituției.
Sâmbătă, de la ora 9.00 vor lua startul alergătorii de la cursa de 10 km și de la ora 10.45, cei de la cursa de 5 km. Duminică va fi un singur start, de la 8.30 pentru cursele 42 km, Ștafetă și 21 km.
Bucharest RUNNING CLUB, organizatorul evenimentului, anunță câteva informații importante pentru toți participanții:
În efortul de a lua o măsură de siguranța suplimentară pentru alergători, înscrierile online se vor prelungi până vineri, 29 octombrie pentru cursele 10 km și 5 km, respectiv sâmbătă, 30 octombrie pentru cursele 21 km, 42 km și Ștafetă.
La eveniment va fi permis accesul tuturor alergătorilor care vor face dovada înregistrării și care pot oferi dovada imunității după cum urmează:
– certificat digital European COVID – Certificat de Vaccinare pentru persoanele vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2, pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;
– certificat digital European COVID – Certificat de recuperare pentru persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a și a 180-a zi ulterioară confirmării cu SARS-COV-2.
– aceștia vor face dovada înregistrării și vor prezenta dovada vaccinării sau vindecării de infecţia cu virusul SARS-CoV-2, prin intermediul certificatului de vaccinare, pe suport hârtie sau în format electronic, sau al certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID-19.
Pentru cetățenii români, cele două tipuri de certificate pot fi generate și descărcate de la adresa: https://certificat-covid.gov.ro/
În zona Sport Expo va fi pus la dispoziție un centru de testare pentru alergătorii care vor veni să-și ridice kiturile de participare sau să se înscrie la una dintre curse. Testarea este opțională și gratuită pentru toți participanții și va fi efectuată de către o clinică acreditată de Ministerul Sănătății.
Persoanele care prezintă documentele medicale amintite mai sus vor primi o brățară de acces pe baza căreia vor putea intra în sectoarele de START. Înlăturarea brățării este interzisă, iar o brațară nouă poate fi obținută doar prin efectuarea unei noi înscrieri.
La această ediție a Maratonului București Raiffeisen Bank, kitul de concurs se va ridica doar personal, nu prin delegat sau reprezentant.
În zonele de START / FINISH (Piața Constituției, Bd. Libertății – zona Parc Izvor) vor fi luate măsuri suplimentare de siguranță:
– acces restricționat doar pentru personalul esențial din echipa de organizare, participanți și autorități;
– distribuirea și impunerea utilizării măștilor de protecție (care vor fi înlăturate după primii 150 m; altele noi urmând să fie oferite la finalul cursei, odată cu medalia);
– distribuirea și impunerea folosirii dezinfectanților;
– dezinfectarea cu regularitate a obiectelor, suprafețelor și incintelor destinate utilizării publice (ex. toalete ecologice, mese, scaune etc.);
– instalarea de porți pentru termoscanare, în vederea măsurării temperaturii participanților;
– crearea de spații de izolare, care să poată fi folosite în caz de nevoie, în condiții de maximă siguranță, pentru persoanele care prezintă simptome de COVID-19;
– utilizarea de produse preambalate (ex. apă, batoane energizante etc.).
„Într-o perioadă plină de provocări, ne bucurăm să putem fi din nou împreună. Suntem convinși că tot împreună putem merge mai departe, asumându-ne cu responsabilitate grija față de noi și de cei dragi.”, declară Valeria Răcilă van Groningen, președinta Bucharest RUNNING CLUB.
„Este rolul nostru să ne asigurăm că există continuitate în sport și că există cadrul legal pentru ca oamenii să poată practica sportul pe care îl iubesc fără să se pună în primejdie sau să-i pună pe alții în primejdie. Este important pentru noi să putem colabora cu oameni profesioniști, care înțeleg importanța mișcării în siguranță. Le mulțumim organizatorilor pentru seriozitatea cu care s-au aplecat asupra tuturor detaliilor legate de organizare.”, a declarat la conferința de presă Cristian Emilian Ghiță, Subsecretar de Stat, Ministerul Tineretului și Sportului.
Raiffeisen Bank Bucharest MARATHON este un eveniment marca #RunInBucharest, organizat de Bucharest RUNNING CLUB și este un eveniment criteriu de calificare pentru Campionatele de Atletism Europene (Munchen, 2022) și Mondiale (Oregon, 2022), precum și pentru Campionatul Mondial 40+ destinat alergătorilor amatori, a cărui finală va avea loc în cadrul Maratonului de la Londra din 2022.
Traseele pentru toate cursele au startul în centrul Bucureștiului, în Piața Constituției, iar hărțile sunt disponibile pe site-ul www.bucharest-marathon.com.
Participanții la Maratonul București Raiffeisen Bank vor primi și anul acesta albume foto personalizate. Albumele sunt oferite de Raiffeisen Bank, iar noutatea acestei ediții este că ele vor fi oferite tuturor, indiferent că sunt concurenți, voluntari, sponsori sau parteneri.
Sponsori ai Maratonului Bucuresti: Raiffeisen Bank – Sponsor Oficial, Under Armour – Partener Tehnic și tricoul oficial al evenimentului, Playtika – Sponsor Gold și Sponsor Cursa 21 km, Vodafone – Sponsor Cursa 10 km și Partener Comunicații, Zuzu Fit, GoldNutrition – Energizantul Oficial, WorldClass, City Grill, Izvorul Minunilor – Apa Oficială, FAN Courier, Dr.Albert, Techtex, SSG.
Parteneri media: TVR, Europa FM, Gazeta Sporturilor, Libertatea, Unica, www.hotnews.ro.
Parteneri instituționali: Primăria Municipiului București, PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive pentru Copii și Tineret, Ministerul Tineretului și Sportului, Comitetul Olimpic și Sportiv Român, Ministerul de Interne, Federația Română de Atletism, Pro Motion.it.
ONG-uri asociate Maratonului București: Autism Voice, Asociația ALIA, Asociați Carusel, Ajungem Mari, Fundația Autonom, Fundația Motivation România, Alianța România Fără Orfani, Hope and Homes for Children România, Hospice Casa Speranței, Magicamp Association, N-AVEM SÂNGE, Pădurea Copiilor, Salvați Copiii România, United Way, Rotary, Special Olympics România.
Despre Bucharest RUNNING CLUB
Bucharest RUNNING CLUB este organizatorul celor mai mari competiții de alergare stradală din România. Începând cu anul 2008, Bucureștiul a fost inclus în circuitul internațional al maratoanelor, alăturându-se celorlalte capitale europene care găduiesc anual astfel de competiții. Toate competițiile #RunInBucharest sunt acreditate și înscrise în calendarul internațional al AIMS (Asociația Internațională a Maratoanelor și Semimaratoanelor) și World Athletics (Federația Internațională de Atletism). BRC a dezvoltat în România modelul asocierii competițiilor de alergare cu o cauză socială, umanitară sau ecologică, iar în prezent sunt peste 30 cauze partenere ale evenimentelor.
Acestea cumulează fonduri de 100.000 euro anual pentru proiectele comunitare, sociale, educaționale, ecologice prezentate. BRC a fost primul ONG care a demarat o platformă de voluntariat sportiv în România – www.voluntarinsport.ro. Site-urile oficiale ale Bucharest RUNNING CLUB sunt: www.bucuresti10km.ro, www.bucuresti21km.ro, www.bucharest-marathon.com, www.voluntarinsport.ro, www.runinbucharest.com. FB / Bucharest10km; Bucharest21km; BucharestMarathon; BucharestRuningClub; VoluntarInSport; #RunInBucharest
In Bucuresti, programul este sustinut din Decembrie 2017 si de Primaria Capitalei, prin Administratia Spitalelor si Serviciilor Medicale Bucuresti, care pune la dispozitie spatii de afisaj in spitale, licee, teatre si mijloace de transport in comun.