Loading....

Creșterea valorii tichetului de masă, prin ochii #bloodfluencerilor voluntari, prezenți de la început de an la Centrul de Transfuzie Sanguină București

În urma actului donării, donatorii de sânge primesc adeverință pentru o zi liberă de la muncă, adeverință pentru 50% reducere a abonamentului de transport pentru 1 luna și 7 tichete de masa. La finalul anului trecut, Ministerul Sănătății a decis mărirea valorii tichetului de masă pentru donatorii de sânge de la 9,57 lei / tichet la 40 de lei / tichet. Mediatizarea acestei schimbări a dus la aglomerarea Centrelor de Transfuzie Sanguină, adaptări bruște în modul de operare al centrelor (acces pe bază de programare) și chiar limitarea numărului zilnic de donatori în unele centre, lucru nemaiîntâlnit până acum.

Ne place sau nu, mai departe de conștiință, bunătate sau altruism, atât dramele (sau mediatizarea lor) cât și recompensele materiale, sunt încă elementele care pun în mod consistent oamenii în mișcare. Sigur, în cadrul demersului nostru, punem accent pe beneficiile pentru sănătate, atât pentru trup, cât și pentru suflet și rămânem fideli credinței că asta este calea prin care se va rezolva cu adevărat problema sângelui transfuzional. Nu suntem în măsură să desconsiderăm vreo variantă – deși putem pune în discuție modul abrupt în care observăm că s-au întâmplat aceste schimbări, sau priorități care stau în așteptare de ani de zile – dar din respect pentru cei aflați în suferință, suntem în măsură să spunem că indiferent de context și motivație, e important să privim acest gest cu omenie și înțelegere față de toți cei implicați în acest proces: pacienți – personal medical – donatori sanguini. 

#opinii

În acest sens, am invitat câțiva din #bloodfluencerii voluntari care au fost prezenți la Centrul de Transfuzie Sanguină București în săptămâna 15 – 19 ianuarie, pentru a da o mână de ajutor personalului medical în interacțiunile cu donatorii, să spună ei cum au simțit această schimbare. Vă aducem în atenție că voluntarii acestui demers, sunt donatori și / sau susținatori ai donării de sânge, care pe lângă toate responsabilitățile profesionale și personale, aleg să-și ofere din timpul lor în diverse acțiuni ale demersului N-avem SÂNGE?!. Concret, în acest interval, voluntarii au avut rol de informare și îndrumare cu privire atât la accesul în Centrul de Transfuzie București – în principal pe baza de programare, cât și ca prim triaj al donatorilor noi, prin prisma enumerării condițiilor de eligibilitate.

Mihai Angheluță (Technical Leader – IT, 39 ani)

“Comparativ cu anul trecut sunt constant foarte mulți donatori, nu doar vinerea. Sunt foarte mulți donatori luați prin surprindere de necesitatea unei programări, foarte mulți care sunt nemulțumiți de faptul ca locurile sunt disponibile abia peste câteva săptămâni, exista un proces nefuncțional pe website-ul CTS care produce frustrări celor care ajung din greșeala sa îl folosească in detrimentul aplicațiilor recomandate. Exista și destul de mulți oameni care aleg sa nu respecte ora programărilor fără sa înțeleagă urmările. In plus exista și problema donatorilor trimiși de spitale sa doneze deși centrul este la limita și sange suplimentar nu poate fi colectat.

Impresia personală e ca donatorii pe care măsura creșterii valorii bonurilor de masa îi aduce în plus nu sunt la fel de informați și pregătiți ca donatorii care alegeau să doneze până acum. Sper doar să devină donatori recurenți și să nu fie motivați doar o singură dată de noua măsura.” – Mihai Angheluță

Cătălina Stoian (profesia – procuror, 45 ani, mama a 2 copii)

“Ar fi multe de îmbunătățit și totul pleacă de la oameni. E bine că merg în paralel cele doua modalități de a dona sânge (cu sau fără programare) pentru că sunt oameni care nu reacționează cum ar trebui atunci când află că nu pot dona sânge deoarece nu au programare. Cei fără programare se împart în doua categorii, cei care înțeleg și par dornici sa instaleze aplicațiile și cei care nu concep să nu doneze în ziua prezentării la centru, având o atitudine, sa-i zic… nu tocmai de invidiat.

Mulți din cei neprogramați s-au plâns că aplicația (ambele) le-a dat eroare, nu au primit confirmarea deși au ales slotul, ba chiar că au primit mesaj, dar apoi a dispărut. Poate că aplicațiile ar trebui îmbunătățite (dacă se confirmă că au disfuncționalități) sau oamenii ar trebui sa fie mai sinceri.
Lucrul cu voluntarii a fost, ca de obicei, plăcut. Delia și Mihai „made my day!”.- Cătălina Stoian

Maria Grigore (studentă, 22 ani)

“Ce am văzut timp de câteva zile la Centrul de Transfuzie București m-a uimit din mai multe puncte de vedere. Donez regulat, de câțiva ani și am văzut rata de ocupare a centrului de dinainte de mărirea beneficiului financiar al donatorului- diferența este considerabilă. Mă bucur ca am fost de ajutor echipei de la centru și alături de colegii mei voluntari cred că am reușit să eficientizăm puțin procesul de triaj și să informăm cetățenii cu privire la necesitatea aplicației și a donatului la intervale fixe, în mod recurent.

#optimizare

Am apreciat enorm faptul că tot personalul medical a făcut eforturi uriașe pentru a asigura ca fluxul de donatori să meargă în parametrii normali, chiar dacă acest aspect a însemnat un volum de muncă mult mai mare și chiar stat peste program. Este nevoie de intervenție la nivelul Centrului de Transfuzie Sanguină, la modul că este necesară optimizarea anumitor aspecte. Cine și cum poate dona și care va fi fluxul de acum încolo.

Este un aspect excelent faptul ca avem un număr atât de mare de donatori, dar cozile, micile conflicte care apar în urma așteptării și suprasolicitarea personalului nu mi se pare un plan de atac prea bun. Oamenii trebuie să înțeleagă ca se fac eforturi din mai multe direcții pentru a face față la numărul foarte mare de oameni. Au fost zile când am bifat personal chiar și 320 de persoane în intervalul 7.30-13.30. O adevărată desfășurare de forțe când vine vorba de gestiunea lor, cu tot ce implică: programări online, persoane fără programări, întrebări, triaj medical, instructaj, ocuparea etajelor.” – Maria Grigore

Iulia Trandafir (COO, 34 ani)

“În cele două zile de voluntariat la centrul de transfuzie sanguină, am constatat o îmbunătățire semnificativă în comparație cu sistemul anterior. Aplicațiile care permit programarea la o anumită oră sunt extrem de eficiente, creând un flux facil de înregistrare și triere. Cu toate acestea, cred că este esențială prezența personalului medical în zona de recepție, pentru a ghida potențialii donatori prin procesul de donare.

Voluntarii de la „N-avem SÂNGE?!” nu au fost doar implicați în triere, ci au desfășurat și acțiuni de informare și conștientizare, dovedindu-se a fi deosebit de benefice. Practica de respingere a potențialilor donatori înainte de a ajunge la recepție, în cazul în care aceștia urmau un tratament medicamentos sau aveau afecțiuni medicale care îi împiedicau să doneze, a contribuit semnificativ la procesul de triere. Recomand cu tărie menținerea acestei bune practici, deoarece s-a dovedit a fi extrem de utilă, contribuind nu doar la o triere eficientă, ci și la optimizarea timpului în procesul de gestionare a donatorilor.”- Iulia Trandafir

Delia Modrea (Operator GIS, Secretar Asociația HEM, 44 ani)

“Donez din 2015, am inceput să donez pentru un caz, un tânăr pompier a avut un accident grav și au urmat luni de spitalizare și de intervenții. Povestea lui am scris-o pe “N-avem SANGE?!”. După, a urmat Colectiv și încă o dată mi-am dat seama câtă nevoie este de sânge la momentul potrivit, să fie stocuri suficiente.

Din 2019, pe lângă faptul că vorbesc în stânga și-n dreapta de nevoia de sânge, m-am alăturat unui grup mișto de oameni care, in timpul liber, asta fac, vorbesc despre importanța și conștientizarea nevoii de sânge.
Dezamăgită de-a lungul anilor de sistemul medical, dezamăgită de oricine vine la conducerea ministerului că pe partea transfuzională nu face nimic.  De-a lungul anilor am fost alături ori de câte ori ne-a fost solicitat ajutorul ca voluntari alături de Centrul de Transfuzie Sanguină București, printre care cele mai importante ar fi „Donam pentru Ucraina” și „Crevedia” și am văzut marile lipsuri: de personal, de aparatură și de logistică.

Mărirea beneficiilor pentru donatori, fără o evaluare corectă a capacitații centrelor, arată mai degraba a masură populistă. Interesul ar trebui să se manifeste față de intreg procesul donarii: centre la standarde europene, personal medical suficient etc..” – Delia Modrea

Dana Vasiliu (Sales manager UiPath, 36 ani)

„Încă din 2021, de când am înțeles că este nevoie de sânge și că România traversează o perioadă vulnerabilă, unde oamenii sunt mișcați de suferința rudelor, a prietenilor sau a cunoștințelor am decis să vorbesc despre beneficiile donării de sânge, să organizez colecte mobile și să iau parte la proiectele „N-avem SÂNGE?!”. Am fost surprinsă să văd în ianuarie cum au evoluat lucrurile, odată cu mărirea tichetelor de masă, când cetațenii au luat cu asalt Centrele de Transfuzii din țară, personalul medical fiind copleșit iar organizarea necesitând de urgența măsuri stricte pentru o bună organizare a centrelor.

Oamenii au fost nervoși, unii au fost extrem de înțelegători și faptul că donarea se făcea doar cu programare le-a dat un confort. Timpul ciclului de donare a scăzut datorită faptului că nu s-au mai format cozi în fața cabinetelor ci doar afară, lucru ce i-a supărat și enervat pe mulți donatori. Important este ca oamenii să ințeleagă ce presupune de fapt donarea de sânge și să nu găsească scuze sau motivații financiare atunci când aleg să facă un bine. Personalul medical trebuie suplimentat fără îndoială și cetățenii trebuie să dea dovadă de înțelegere a unui sistem, ce este pe cale să se îmbunătățească.” – Dana Vasiliu

Paul Varga (Vicepreședinte Asociația HEM, 36 ani)

“Am fost luați prin surprindere de un numar mare de donatori, care mai de care mai motivați să doneze sânge, unii fideli sau alții care tocmai au aflat adresa Centrului de Transfuzii Sanguine din București. E de bine, oamenii s-au activat. Nu stiu ce anume i-a motivat, oare au aplicat teoria care spune că e bine să începi anul cu fapte bune? Sau poate că fix dupa luna decembrie și-au reglat hemoglobina? Sau faptul că bonurile de masă primite de catre donatori și-au marit valoarea?

Indiferent de motivație, un lucru e cert: la cât de mult am strigat pana acum „N-avem Sange!?”, m-am aflat în postura de a spune „Avem Sange!”. Pentru o clipă, am simțit că s-a îndeplinit dorința pe care mi-am pus-o cu 7 ani în urmă și am avut impresia că pot închide acest capitol și voi pleca acasă fericit, vorbind și cântând singur pe strada!

#euforie

Ei bine, după ce am consumat acest moment de euforie, m-am trezit la realitate. A început o noua misiune, una mai amplă, mai delicată și de durată mai mare (mi-am zis deja in gand “hai că poți încă 7 ani cel putin”

Ei bine avem donatori, au motivație, avem sânge, dar unii nu au educație. Și așa s-a deschis noul front de luptă. Iată câteva bune practici: De la „Buna ziua” când se deschide ușa, până la „Multumesc” că am donat sânge, cu „Am programare la donat”, „Ce mai faceți d-na/d-le doctor? Mă bucur să vă revad”, „Nu au trecut mai mult de 6 luni de la ultima donare”, „Ia uitati ce valori bune am la hemoglobina” etc.

Poate că nu ar strica să mergem și cu o floare sau o cutie de bomboane pe care să le impărțim printre donatori si printre cadrele medicale, pe principiul „Daruiești și primești” și viața e frumoasă.

Misiunea noastră merge mai departe!” – Paul Varga 

#recompensa

În loc de încheiere, în completarea impresiilor de mai sus, voi folosi o frântură dintr-un mesaj scris recent de Marian Costache, Președinte al Asociației HEM: “Așa cum știm cu toții, e atât de minunat să donezi, încât nu merită să te lași condiționat de vreo recompensă. Donarea de sânge este singurul gest prin care în mod conștient poți oferi țesut din trupul tău, în sprijinul vieții unui om pe care nu-l cunoști! Ce poate fi mai creștinesc și mai îmbucurător de-atât? Ce poate simți mai frumos sufletul tău după ce faci așa ceva?! Nicio recompensă nu poate echivala cu asta…”

Asociația HEM are ca unic demers Programul Național “N-avem SÂNGE?!” (www.n-avemsange.ro), al cărui principal obiectiv este creșterea numărului de donatori sanguini, fidelizați. Principalele modalități prin care programul urmărește atingerea acestui obiectiv îndrăzneț sunt atât campaniile de promovare a beneficiilor pentru sănătate ale donării de sânge cât și creșterea comunității #bloodfluencer (=donator și/sau susținator al donării de sânge).

, , , , , , , , , , ,

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back To Top